Wiele osób marzy o pracy w show biznesie. Obracanie się w okół gwiazd muzyki, filmu, teatralnych desek to musi być coś! A jeszcze większą satysfakcję można odczuwać, kiedy własna wizja, własna praca zaczyna być doceniana przez innych. Tak właśnie może wyglądać codzienność absolwenta kierunku Reżyseria dźwięku, o ile znajdzie zatrudnienie w branży. Wiadomo bowiem nie od dziś, że w show biznesie nie ma miejsca dla żółtodziobów, którzy nic nie wiedzą, nic nie umieją i nie mają doświadczenia. To dość zamknięte środowisko. Jednak od czasu do czasu ktoś do niego wchodzi z większym lub mniejszym hukiem.
Reżyseria dźwięku jest w swym zamyśle niezwykle podobna do reżyserii, z tą różnicą, że zawęża się wyłącznie do dźwięku, oprawy muzycznej, aranżacji. Jednak także i w tym zawodzie, reżysera dźwięku, potrzeba jest duża wrażliwość, empatia, ale i stanowczość i upór w dążeniu do odtworzenia i przekazania innym własnej wizji. Oprócz cech przypisywanych kierownikom, ważna jest także strona artystyczna – miłość do muzyki, do dźwięku. Kreatywność także będzie bardzo potrzebna.
Reżyser dźwięku może znaleźć wiele ofert pracy – począwszy od radia, poprzez telewizję, teatr czy w końcu jako producent muzyczny. Wybór konkretnej ścieżki kariery zależy od upodobań i wizji na swoje życie. To także poniekąd pokłosie posiadanych talentów muzycznych – tzw. słuch muzyczny, który może zaważyć o karierze.
Reżyser dźwięku odpowiada więc za całokształt danego widowiska/ spektaklu/ filmu/ przedstawienia itp. od strony muzycznej. Nie odpowiada przy tym za rozmieszczenie i podłączenie sprzętu, bo za to odpowiedzialni są operatorzy i technicy. Reżyser nadzoruje, kieruje. To osoba, która zasiada za konsoletą lub innym stołem i reguluje natężenie dźwięków, zmienia ich barwy i nasycenie efektów, nakłada ścieżki na siebie, ustawia głośność wyjściową instrumentów.
Pracodawcy stawiają oczywiście w pierwszej kolejności wymóg posiadania tytułu absolwenta kierunku reżyseria dźwięku (studia). Zwraca się szczególną uwagę na doświadczenie kandydata, a także jego dorobek. Ważne mogą okazać się zdolności myślenia przestrzennego. Musi także umieć pracować w zespole i być komunikatywnym. To ważne cechy, bowiem reżyser dźwięku pracuje po pierwsze z ludźmi, a po drugie tka dźwięk w przestrzeni, zatem musi czuć oba te elementy. Podczas nauki zdobywa wiedzę jak kontrolować i kreować poziomy natężenia dźwięku w przestrzeni, co potem wykorzystuje w wielogodzinnej pracy przed komputerem lub konsoletą.
Na koniec to, o czym wszyscy chcą wiedzieć – jak zarabia się na stanowisku reżysera dźwięku. Wynagrodzenia są zróżnicowane, co oczywiście wynika z doświadczenia, lat przepracowanych oraz specjalizacji (producent muzyczny, praca w teatrze, praca przy koncertach, itp.), jednak generalnie średnie zarobki brutto wynoszą około 4000 złotych miesięcznie.