Budowę oraz merytoryczną zawartość CV czyli życiorysu kandydata do pracy każdy powinien znać. Problem zaczyna się w momencie, kiedy trzeba postarać się o jakąś posadę, ale dokumenty aplikacyjne nie spełniają wymogów nowoczesnej rekrutacji, są nieatrakcyjne dla rekruterów. Co zrobić, aby osoba zajmująca się rekrutacją lub pracodawca zwrócili uwagę na CV? Warto postawić się w sytuacji rekrutera, który w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę otrzymuje czasami dziesiątki, a czasami nawet setki aplikacji. W jaki sposób wybierze najodpowiedniejszego kandydata? Kogo zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną? Jak napisać CV, żeby zwrócić jego uwagę?
Wszyscy specjaliści od rekrutacji zgodzą się, że najważniejszym elementem dokumentu pokazującego życie zawodowe kandydata do pracy jest sekcja „doświadczenie zawodowe”, czasem przydaje się także „wykształcenie” w zależności na jakie stanowisko składane jest podanie. Tymczasem większość profesjonalnych headhunterów bacznie przygląda się sekcji „umiejętności” i jak wskazują, bardzo często to informacje zawarte na tych linijkach są decydujące o przejściu kandydata do następnego etapu rekrutacji. Zatem co należy zawrzeć w tej kategorii, aby dokumenty aplikacyjne pokazały kandydata jako osobę atrakcyjną dla pracodawcy?
Przede wszystkim muszą znaleźć się tam informacje, które będą odpowiedzią na konkurs na stanowisko. Zatem jeśli pracodawca szuka osoby mobilnej, to należy wpisać, że posiada się na przykład prawo jazdy, o ile rzeczywiście się je posiada. W innym przypadku można zawrzeć informację, że na przykład lubi się podróżować, a pozostawanie w ciągłym ruchu nie stanowi problemu. Należy się także zastanowić, czy wskazywanie innych umiejętności, o których w ogłoszeniu nic nie napisano, warto zawierać. Mogą one co prawda wzbogacić życiorys kandydata, jednak nie zawsze będą odpowiadać ofercie. Może się więc pojawić pytanie „po co ktoś napisał, że zna język niemiecki w stopniu podstawowym, skoro my szukamy osoby znającej język angielski płynnie?”. Zatem zaleca się, aby wskazywać te umiejętności, na których zależy pracodawcy.
Kolejne pytanie pojawia się wówczas, gdy chce się wpisać daną umiejętność. Często pojawiają się informacje „znajomość pakietu MS Office”. Problem jest taki, że zapewne większość kandydatów zapisze taki slogan w CV. Warto zatem wpisać tylko te umiejętności, które przydadzą się na danym stanowisku, na przykład „bardzo dobra znajomość MS Excel”.
Specjaliści także radzą, żeby pominąć umiejętności miękkie, o ile nie stanowią one oczywiście kryterium w rekrutacji. Stwierdzenia „umiejętność pracy w stresie, punktualność” może wpisać każdy, a w chwili aplikowania są one jedynie deklaracją, która może nie być wiążąca. Warto więc dobrze przyjrzeć się ogłoszeniu o pracę oraz samej firmie, czym się zajmuje, co można do niej wnieść. I właśnie takie informacje należy przedstawić w CV, bo to właśnie one sprawić mogą, że kandydat stanie się atrakcyjny dla pracodawcy.